Fire spørgsmål du bør stille dig selv når det kommer til usability
Steve Krugs bog “Don’t make me think” omtaler fire spørgsmål, som han stiller sig selv, hver gang han besøger en hjemmeside for første gang. Disse spørgsmål skal kunne besvares hurtigt og utvetydigt. De fire spørgsmål lyder som følger:
- Hvad er det for?
- Hvad kan jeg her?
- Hvad har de her på siden?
- Hvorfor skulle jeg blive her?
Disse fire spørgsmål, bør alle designere bestræbe sig på, skal kunne besvares ubesværet af en besøgende inden han/hun begynder at navigere en hjemmeside. Dette vil ifølge Steve Krug, øge chancen for, at brugeren kan fortolke alt hvad de ser på siden og kan forhøje chancen for, at de har en tilfredsstillende og vellykket oplevelse med hjemmesiden.
Et femte sprøgsmål som Steve Krug introducere er;
- hvor starter en person på siden?
En quick’n’dirty usability test (trunk test)
Udover de 5 spørgsmål som Steve Krug omtaler, skriver han også om 3 trin en såkaldt “trunk test” indeholder. Den består af følgende trin:
- Vælg en side eller artikel på en hjemmeside.
- Stå langt nok væk fra skærmen, så teksten ikke kan læses.
- Så hurtigt som muligt, find og inddel siden i følgende: Logo, side-navn, sektioner, navigation, “du er her” indikator.
Formålet med testen er, at kunne afgøre hvor man er på en hjemmeside uden at brugeren kan læse sig til det. Prøv den af.