Digital Design

Hvad er digital design?

Digital design er overordnet et begreb der benyttes i sammenhænge hvor digitale medier indgår. Det kan f.eks. bruges til at designe og planlægge hele oplevelsen af et website på mobil, tablet og computer. Det kombinerer derfor både oplevelses design og grafisk design.

Grafisk design er et felt, som der har været tilstede i mange år, før digitale medier kom frem. Dog er stort set alle grundprincipper fra grafisk design stadig brugbare den dag idag, men siden de digitale medier og platforme har optaget mere plads i samfundet, er der opstået nye principper der tager særligt hensyn til de digitale platforme.

Særligt er skærmstørrelsen på vores enheder blevet et vigtigt element at forholde sig til. Med en stigende tendens i mobil browsing, er det vigtigt at tænke over hvordan ens digitale design opfører sig her. Typisk vil designet på en webside været skåret helt ind til benet og kun den vigtigste info er tilgængelig. Pladsmanglen på mobilen tvinger simpelthen designeren til at tænke over hvad skal vises først og hvordan strukturen bør være.

“What people really desire are not products, but satisfying experiences. Experiences are attained through activities. In order that activities may be carried out, physical objects or the services of human beings are usually needed … People want products because they want the experience-bringing services which they hope the products will render”

Abbott, L. (1955). Quality and competition. New York: Columbia University Press.

Hvordan arbejder jeg med digital design?

En typisk digital design process består af følgende:

  1. Valg af nøgleord og værdier der skal repræsenterer virksomheden
  2. Valg af billeder herunder perspektiv og udtryk
  3. Valg af typografi og navnetræk
  4. Valg af hvilke designprincipper som skal understøtte virksomhedens identitet
  5. Test af udarbejdet design

Hvordan ser processen ud?

Et typisk forløb med klienten ser sådan ud:

  1. Møde med klienten hvor de fortæller om deres problemstilling
  2. Tilbud og forslag til løsning udarbejdes
  3. Klient accepterer eller tilpasser tilbuddet
  4. Første iteration igangsættes og sendes til klienten
  5. Feedback fra klienten
  6. Anden iteration igangsættes og sendes til klienten
  7. Tilpasning og godkendelse
  8. Implementering