Seks aspekter af brugeroplevelsen på websites
Når du skal forstå, hvordan dine besøgende oplever dit website, er det vigtigt at du sætter dig i dine brugers sted. I denne artikel har jeg beskrevet hvilke seks aspekter der finder sted i brugeroplevelsen på websites, som alle besøgende ubevidst gennemgår.
1. Forventninger
Hvilke forventninger har den besøgende inden han/hun klikker sig ind på din hjemmeside? Brugeroplevelsen som den besøgende får på din hjemmeside, skal leve op til de forventninger, som de har, eller endda overgå dem. Disse forventninger bliver bl.a. skabt gennem besøg på andre hjemmesider.
2. Forbindelse/tryghed
Den besøgende skal hurtigt føle sig hjemme på websiden. Gør derfor brug af standard web konventioner og genkendelige elementer for at opnå dette. Oplever den besøgende, at han/hun er det rette sted? eller er han/hun gået forkert? Det er din opgave at sørge for, at den besøgende føler sig tryg.
3. Kontrast og overraskelsesmomenter
Kan du fastholde dine besøgende? Find balancen mellem ensartethed og dynamik, der har til formål at fastholde og underholde, uden at intimidere. Overrask og udtryk dine virksomheds værdier gennem et gennemtænkt design.
4. Forståelsen og fortolkningen
Hvad forstås og hvad misforstås på din hjemmeside? Hvad er der sket indtil videre, og hvad forventes der videre frem? Bliver man begejstret og oplivet, eller bliver man forvirret og fortvivlet? Det er nogen af de spørgsmål som besøgende ubevidst tænker over når de besøger din hjemmeside. Sørg for, at være helt skarp på, hvordan informationen på din hjemmeside skal forståes og fortolkes.
5. Tilegnelsesfasen
Hvordan bruges din hjemmeside overhovedet og hvor stejl er indlæringskurven? Dette afhænger selvfølgelig af kompleksiteten af din hjemmeside og dens funktion. Vær derfor opmærksom på dette allerede under designfasen.
6. Genfortælling
Dette handler naturligvis om videre formidlingen fra dine kunders brugeroplevelse til potentielt nye kunder. Hvis dine nuværende kunder har haft en samlet god brugeroplevelse på din hjemmeside, eller med din service, så styrker det din forrenting, da chancen for at få nye eller tilbagevendende kunder bliver langt større.